fredag 27. november 2009

LMS

Oppgåve 3 til 3.samling - DKL 103

1. I hvilken grad egner typiske LMS seg i forhold til det å forberede unge lærende på en sammensatt og livslang digital læringsarena?

- Fungerer godt som organiseringsverktøy - Elevene må lære seg hvordan de skal organisere den digitale verdenen.

- Er en del av det elevene trenger for å kunne bli digitalt kompetente.

- ("Cloud computing" -> Stiller lavere krav til maskinvare på skolen, derav kan man kjøpe flere men billigere datamaskiner.)

- "Trygt" --> LMS er et lukket system (hovedsaklig).

2. Betyr det at vi kan/bør hive ut LMS fra skolene?

- Nei, det synes vi ikke.

- Stadig utvikling er nødvendig for at vi skal klare å holde følge med samfunnsutviklingen. Vi bør stille krav til leverandørene av LMS, slik at utviklingen går i riktig retning.

- Meget praktisk for innlevering av digitale tekster, rask kontakt med lærer/elev, samlingsbank.
- Elevene har tilgang til plattformen hjemmefra, slik at de kan fortsette med eventuelle arbeid der.

- Samarbeid hjem-skole blir enklere dersom foreldrene også får tilgang.

- Foreldrene kan også lettere følge med på hva elevene driver med (dersom de er interesserte).

- Faglig samarbeid mellom skoler - deling av ressurser m.m.

- Gir flere muligheter til kontinuerlig vurdering og kommunikasjon med elevene.

- Praktisk for læreren å kunne legge ut relevante lenker.

- Formell kontroll

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar