tirsdag 24. november 2009

Digitale læringsmiljø

Som lærere har vi et ansvar. Vi skal gjøre elevene klare for verden utenfor. Nå har det seg slik at verden utenfor er i ekstremt rask utvikling og vi må følge denne utviklingen. Vi finner mange alternativer til digitale læringsmiljø, alle med sine fordeler og ulemper. LMS er godt utbredt i skolen i dag, det er i alle fall det jeg får inntrykk av.

Bruk av digitale læringsressurser skal etter læreplanen gjennomsyre alle fag på lik linje med lesing og skriving. Hvorfor lager man da ikke til et digitalt læringsmiljø? Er det fordi man ikke vet hvordan? Eller er det fordi ressursene ikke er til stede? Eller vet man ganske enkelt ikke om dem?

Etter å ha jobbet mye med og lest mye om digitale læringsressurser og digitale læringsmiljø vil jeg gjerne ta opp Google Dokumenter som et godt alternativ. Dette er ikke en LMS, men er etter min mening et godt digitalt læringsmiljø. Dette er et alternativ som ligger på nettet, så kravene til maskinvare er ikke store. I tillegg er det nå kommet en ny funksjon – man kan dele hele mapper. På denne måten er det lett for både lærer og elev å holde orden i "papirene". I tillegg til dette kan elevene dele filer med hverandre der alle parter kan redigere. Dette har jeg selv prøvd og det fungerer godt i forhold til samarbeidsoppgaver. Med tanke på læreren er bruk av Google Dokumenter genialt i forhold til å gi elevene individuell vurdering, og læreren kan følge eleven gjennom hele arbeidsprosessen. Jeg forstår bare ikke hvorfor det ikke er mer i bruk. Mulighetene er enorme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar