mandag 19. april 2010

Informasjonskompetanse

Emnet informasjonskompetanse har vi jobbet med i lang tid, og vi har fått inspill fra mange forskjellige sider ved begrepet. I dette blogginnlegget vil jeg ta med litt forskjellig av det vi har arbeidet med.

Først vil jeg vise til mitt informasjonsnav som jeg laget i forbindelse med den siste mappeoppgaven i emnet. Dette informasjonsnavet opprettet jeg ved å bruke Netvibes, og her kan du se resultatet:

http://www.netvibes.com/klasseweb#Generelt

I begynnelsen tenkte jeg egentlig ikke noe særlig over hva jeg skulle med dette, men etter hvert gikk det opp for meg at dette kan jeg faktisk godt tenke meg å bruke når jeg begynner å undervise til høsten. Dette er grunnen til at informasjonsnavet viser til flere emner enn bare naturfag, da det var et naturfaglig scenario jeg beskrev i min mappeoppgave.

Jeg har faktisk i etterkant også laget meg et personlig informasjonsnav som jeg bruker daglig. Det er svært praktisk å samle de fleste nettsidene som man er innom på en dag på samme sted. jeg hadde egentlig ikke tenkt over behovet for et slikt samlingssted før, men nå ser jeg det virkelig og vil ikke gå tilbake til slik det var før.

Videre i emnet har vi også laget animasjonsfilm. Dette var kjempemorsomt, og jeg er svært fornøyd med slik resultatet ble. Det kan du se her:




Denne filmen lagde vi i løpet av den siste samlingen, og det tok ikke mer enn 2-3 timer. Så dette håper jeg at jeg kan få til sammen med mine elever, selv om jeg da naturlig nok vil sette av noe mer tid enn det vi fikk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar